Společnosti E.ON a Clever hodlají v Evropě vybudovat síť ultrarychlých nabíjecích stanic pro elektromobily. Nabídnou výkon 150 kW s možností budoucího rozšíření na 350 kW.

Zatímco Tesla už rozsáhlou síť ultrarychlých nabíječek Tesla Supercharger má, ostatní automobilky si takové teprve musí vybudovat.

Nové ultrarychlé nabíječky by měly být instalovány každých asi 120-180 km podél dálnic. Clever, dánská e-mobility společnost, a E.ON, německý energetický gigant, podle tiskové zprávy „sdílejí ambici převzít vedoucí roli při formování dopravního systému Evropy zítřka“.

První ultrarychlé nabíjecí stanice pro elektrická auta mají být instalovány už letos. Probíhá navíc jednání s řadou dalších stran. Clever i E.ON očekávají, že počet aut do zásuvky na evropských silnicích bude v příštích letech dramaticky růst.

Za rok 2016 se v Evropě prodalo 221 000 aut do zásuvky, tj. o 10 % víc než rok předtím. Letos se očekává ještě vyšší růst, a to zejména díky příchodu nové generace elektromobilů jako Opel Ampera-e a Tesla Model 3.

Ultrarychlé nabíjecí stanice umožní nabít auto pro dojezd 400 km během 20 až 30 minut. V současné době ale takový dojezd a především možnost nabíjení výkonem 150 kW nabízí jen málokteré elektromobily. Například elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X ano, ale ty využívají vlastní síť rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger.

Cílem snažení Clever a E.ON bude propojit hlavní evropské metropole sítí ultrarychlých nabíječek a postupně touto sítí propojit celou Evropu. To umožní výraznou transformaci evropského dopravního systému.

Problémem může být roztříštěnost snah o budování sítí ultrarychlých nabíječek. Už dříve se totiž objevily zprávy, že pod taktovkou aliance evropských automobilek Audi, BMW a Renault a dalších firem vznikne síť ultrarychlých nabíječek Ultra-E.

Prvními elektromobily, které budou nabíjení výkonem 150 kW/350 kW podporovat, by mohly být Porsche Mission E a další nová elektroauta z dílny koncernu Volkswagen. Na trhu se mají začít objevovat snad už od příštího roku.